torsdag 23 oktober 2014

Halloween Cupcakes

Åååååh va gott! ......... jag äter pumpacupcakes med kanelfrostning.... även dagens inlägg.
Halloween är mysigt, inte så läskigt eller? Jag är inte så ruggig av mig..... vad jag vet i alla fall ;)
För alla firanden där ute har jag gjort pumpacupcakes med kanelfrosting samt dekorerat dom med marsipanfigurer! Kan vara skönt att få lite inspiration till både kalas och bjudning.

Pumpacupcakes 12st
200g rumstempererat smör
2,5 dl socker
3 ägg
0,5 dl mjölk
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl riven pumpa (butternut)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget. Rör ner resterande ingredienser, avsluta med pumparivet. Häll upp i muffinsplåt som du
förberett med muffinsformar, lägg i 3/4 smet
i varje form. Grädda i ca 15-20 minuter.
Låt svalna.

Kanelfrostning:
250g philadelphiaost
50g smör
200g florsocker
3 tsk vaniljsocker
1 msk malen kanel
*Smaksätt gärna med lite aplesin!

Gör såhär:
Rör smör, vanilj och philadelphiaost ordentligt.
Rör sedan i florsocker och kanel.
Vispa på hög hastighet i ca 4 minuter.
* Går jätte bra att färga i regnbågens alla kulörer om man vill!


Såhär fina blir muffinsarna!

Fina även utan dekoration.
 
 
En marsipanpumpa, jag rullade en boll där jag gjorde "ränder" med hjälp av baksidan på en kniv.
En häxhatt! Här gjorde jag en konform, plattade till den längst ner och spetsade till den längst ut.
 
Ett vampyr monster? Här får fantasin tolka vad det ser ut dom.
En spindel med en liten häxhatt! Benen är lakritsremmar.


 
 
Om man inte vill göra marsipanfigurer går det lika bra att dekorera med godis!
 
 
 
Skräckinjagande? ;)
 
Lycka till!
/Pauline
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar