tisdag 21 oktober 2014

Bröstbakelser

I oktober månad är de extra fokus och stöd för rosabandet. Så dessa bakelser, en slant och omtanke skänker jag, hoppas ni också vill vara med och hjälpa till.
Så dessa fantastiska bröst är VÄLDIGT enkla, de är en bakelse som jag lagt ihop med fyllning i en skål så att dom fick en rund form. Efter att dom fått stå till sig i kylskåpet spacklade jag dom med grädde och täckte med sugarpaste.
Sugarpasten har jag färgat själv med pastafärg, de är som en tjock sirap med väldigt mycket färgpigment som inte alls liknar karamellfärg. De är svårt att färga marsipan och sugarpaste med karamellfärg eftersom den är rinnig, de brukar resultera i en väldigt kladdig massa som är svårarbetad. Om du färgar med pastafärg behöver du bara 1 droppe! HÄR kan du köpa eller läsa lite information om du är intresserad.

Tillbaka till brösten! Jag har fyllt bakelserna med vaniljkräm och äppelsylt som är smaksatt med kardemumma, en modern höst variant på prinsessbakelse kan man säga!
Såklart får ni receptet på sylten!

Ingredienser till 0,5 L sylt:
0,5 kilo äpplen
1/4 citron, saften
1 dl vatten
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanelpulver
0,75 dl syltsocker

Gör såhär:
Skala och kärna ur alla äpplen.
Lägg äpplena i en kastrull tillsammans med allt förutom syltsocker.
Låt koka hårt under lock i 15 minuter, rör om då och då.
Rör ned syltsocker och låt puttra på svag värme under lock i 5 minuter.
Häll upp på varma och väl rengjorda glasburkar.





Jag var bara tvungen.....
Ni får även en bild på mig dagen till ära!



 

 Lycka till!
/ Pauline

1 kommentar:

  1. Hur gulligt var inte det här då? Jättefina små bröstbakelser du gjort!
    mammi

    SvaraRadera