söndag 1 juni 2014

Kladdigaste, bästaste och godaste kladdkakan!

Alla har ett recept på kladdkaka, jag kan säga med säkerhet att det är Sveriges mest bakade kaka!
Jag har mitt recept och detta ska jag dela med er... fast jag gör min kladdkaka med en twist! Jag har nämligen kokad kondenserad mjölk i kladdkakan, med andra ord seg kolasås/ dulce de leche.
Jaa vad säger ni.. kan man tänka sig nått godare än eftermiddag i solen med iskall mjölk?
Min hemlighet med den perfekta kladdkakan är..... jag går bara på konsistens!
En kladdkaka ska du aldrig känna med en provsticka, för det som händer är att du tittar blint på stickan och ser att den är "lite kladdig", du får en lite krämigare kladdkaka men inte riktigt så kladdig som den ska vara.
Jag brukar ställa min klocka på ca 14-15 min och sedan puttar jag lite lätt på formen, om kladdkakan ser svampig, lös ut och även fått en hårda yta, då är den färdig. Var inte rädd för att kladdkakan ser lös ut för den kommer stelna i kylskåpet, där ska kladdkakan stå 1 dygn. Nästa dag.... ja då har du den perfekta kladdigaste bästaste och godaste kladdkakan!

Kladdkaka:
3 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 gram smör
150 gram hackad, mörk choklad
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Kola:
1 burk sötad kondenserad mjölk
*Bruken kokar du i 3 timmar, tänk på att vattnet ska täcka bruken hela tiden! Finns även färdigkokt kondenserad mjölk numera i matbutikerna!


Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och lägg i den hackade chokladen, rör om tills chokladen smält.
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst och rör sedan ned "chokladsmöret" i smeten.
4. Tillsätt mjöl och bakpulver och rör försiktigt tills allt löst sig.
5. Häll upp smeten hälften av smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant och klicka i kolan, häll sedan på resten av smeten.
6. Ställ klockan på 15 minuter och putta sedan på formen. Den ska vara "svampig".
Lycka till!
Love, P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar