måndag 2 juni 2014

Bara Helt Enkelt

Nu sprider sig doften återigen från ugnen, kan inte säga annat än att den är mycket välkommen åter!
Något jag kommer ihåg sedan barnsben var när mamma bakade brödkakor. Vi kavlade upp våra ärmar, mamma stod vid våran dåvarande köksö, hon kavlade och knådade! Det jag och min syster oftast gjorde var att leka med mjölet, göra hål i brödkakorna och sitta och stirra på ugnen när brödet sakta jäste upp och blev en gyllenbrun kaka.
Ibland kan det mest uppenbara saker skapa så himla fina minnen och detta är ett sådant! Sååååå, ikväll kände jag mig lite nostalgiskt och gjorde helt enkelt brödkakor!
Här får ni mitt nostalgiska recept och jag hoppas ni får en lika god frukost/kvällsfika som jag kommer få  imorgon... mums!

Ingredienser:
50g Jäst
5 dl Mjölk
0,5 dl Sirap (jag använde brödsirap)
0,5 tsk Salt
125g Smör, rumstemperatur (Om smöret inte är rumstemp, värm lite i mikron)
*Rågsikt 60%, Grahams10%- och Vetemjöl 30%

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smula jästen i din assistent eller i en bunke.
3, Värm mjölken till 37 grader och häll på jästen, rör om tills allt löst sig.
4. Lägg i smör, salt och sirap i bunken med jästen och blanda en stund.
5. Häll i mjölsorterna i den uppdelningen du vill ha det och känn sedan på degen. Degen ska vara mjuk och en aning kladdig, den ska lossa från kanterna på bunken.
6. Dela degen i 350g bitar och kavla sedan ut till önskad storlek, nagga och lägg på plåtar.
7. Jäs till dubbel storlek, ca 30-40 min.
8. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.

*Jag har inget mått för mjöl, det jag gör är att utgå från konsistensen på degen hela tiden. Det vanligaste misstaget när man bakar bröd är att just mata degen med för mycket mjöl tills den blir alldeles för torr! Alla mjölsorter suger åt sig olika mycket vätska så därför kan mängden mjöl i varje brödrecept variera.
Här har ni mitt nostalgiska bröd! Längtar till frukost imorgon....

Love, P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar