torsdag 9 februari 2012

Tårta med tåg- fyllning & dekoration

Hej!
Tänkte lägga upp recept och hur tårtan såg ut inuti (Tårtan) :)

Fyllning:

vaniljkräääm...


 ......& blåbärsmousse, jag tänkte att ni ska få receptet för den blev verkligen good! :)

Ingredienser:
200 g blåbär
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
100 g färskost
2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen. Mixa tinade blåbär. Hetta upp en del av blåbärsmoset och smält gelatinet i det. Blanda resterande blåbärsmos med socker, vaniljsocker och färskost. Häll i gelatinblandningen. Vispa grädden och vänd försiktigt ned också den. Räcker som fyllning i en tårta på 24-26 cm i diameter.
Jag hade en form på 28 cm i diameter och det räckte till ett lager.

 Här är tårtan fylld :)

Tårtan spacklades med grädde :)

Här är den täckt med svart marsipan :)

 Grund till tåget

 Här är "träbitarna" (har ingen aning om vad dessa heter egentligen) som var till rälsen, jag gick efter en bild och skulpterade trämönstret efter den :)

 Blommor som jag gjorde med hjälp av utstickare i olika storlekar, det ligger även små sockerpärlor i mitten på vissa av blommorna :)

Avslutar med tåg som är gjort i marsipan! ;)

Snaaart är det lov och det behövs kan jag säga! Är helt sluuut på allt som har med skola att göra. På lovet blir det mer bakning så jag kommer uppdatera lite oftare :)


/P

1 kommentar:

  1. Hej där i natten pauline! Denna tårta var jättefin! Mvh Camilla!

    SvaraRadera