tisdag 27 december 2011

Chocolate Chip Cookies

Hej på er allihopa! Hoppas ni har haft en jättebra jul med massor av god mat och härlig julstämning :)
Jag kan själv säga att min jul har varit jättemysig och julklapparna var helt underbara! Idaaagens inlägg blir det ett recept på chocolate chip cookis, som är kakor med stora chokladbitar i. Dessa är väldigt enkla att göra så det passaar perfekt nu när tröttheten smyger sig på efter allt julstök. Sen kommer det en bild till på cupcakes som jag gjorde för några dagar sedan, som är enkla, snygga och kanske är nått för nyår? Vi får se ;)

Chocolate Chip Cookis
ca 20 st
Ingredienser:
125 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g rumsvarm smör
0,5 dl socker
1,5 dl brun farin
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl havregryn

 Sätt ugnen på 175 grader och hacka chokladen. Blanda mjöl, bakpulver och salt.

 Rör fett, socker, farin och vaniljsocker poröst.

 Rör i ägget.

 Blanda ner mjölblandningen, havregryn och sist den hackade chokladen.

 Rulla 2 längder av smeten, skär 1 cm tjocka bitar av rullarna och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 10 min. Låt kakorna kallna.

Inte så svårt va? Detta passar till allt! Ett exempel är när jag gjorde vaniljglass, då delade jag kakorna i ganska stora bitar och lade i och det blev super super gott!


Nu tänkte jag slänga in bilder på mina vinter cupcakes!

Jag hittade muffinsformarna på internet även utstickarna. Snöflingorna är gjorda av marsipan. Jag har gjort inlägg på bloggen hur man gör både cupcakes (cupcakes recept) och cream cheese frosting (frosting recept). Jag tror definitivt gästerna blir imponerade om ni ställer fram ett snyggt fat med dessa!


Lycka till!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar