torsdag 8 december 2011

Banoffie Pie

Dagens kaloribomb är en kolapaj med banan och grädde! En riktig amerikansk klassiker må jag säga! Den var riktigt riktigt god och jag kommer garanterat göra den flera gånger! :)

Ingredienser:
2 burkar sötat kondenserad mjölk
300 g digestivekex
150 g smör
4 dl grädde
2 bananer
Riven mjölkchoklad


 Det första att göra är att koka den kondenserade mjölken. Ta bort etiketterna och tvätta bort eventuellt limm så inte det sätter sig i grytan när du kokar. Burkarna måste vara oöppnade när du kokar och vattnet ska hela tiden täcka burkarna. Koka i 3 tim och 10 min. Låt dom sedan svalna av ordentligt innan du öppnar dom, annars finns det risk för en liten explosion.

Här är mitt resultat efter 3 tim kokning och avsvalning :)

 Krossa kexen i en matbredare så det blir smulor.

Smält smöret och blanda i smulorna.

 Tryck ut det i en springform, ca 24 cm. Låt detta stå kallt en stund. 

 Smeta ut kolan.

 Skiva banan och lägg på.

 Vispa grädden, bred ut den. Riv sedan mjölkchoklad ovanpå grädden.

 Här är själva pajen i sin helhet! :)


Sådär! :)


Ni kommer inte ångra er! Men ni kan bli en aning.......... beroende! ;)


1 kommentar:

  1. Hej marvel! Vad kul att du hittat min blogg! :) den smakar bäst när den är rumstempererad! Bananen, kolan och chokladen får verkligen sin rätta karaktär då! Ha den inte framme för länge då grädden kan kännas grynig och bli dålig! Lycka till! Hälsningar pauline/ iambaking

    SvaraRadera