måndag 28 november 2011

Mazarinbit med mockaglasyr

Nu var det ett tag sedan jag bloggade, det har varit mycket på sista tiden med skola och praktik. Men nu ska här göras ett inlägg ;) Jag var för ca 1 vecka sedan i Göteborg med familjen och då blev det ett besök på bagaren och kocken! Det var rena rama godisaffären och jag gick och plockade och pillade på allt jag kunde se! Så här är de saker jag införskaffade! :
Längst till vänster är de 4 blomutstickare i olika storlekar, det långa är en silikonmatta som man kavlar ut marsipan på, det fiffiga med denna är att det finns mått på så man kavlar ut exakt så stort masipanlock man vill ha! Sedan köpte jag modeleringsverktyg och 2 tyllar. Den tyll som har en "avlång" öppning gör man rosor med och den andra är en bastyll som passar till det mesta :)

Nu över till receptet! För ett tag sedan kom min syster Josefin hem med ett recept som hon ville att jag skulle göra, mazarinbit med mockaglasyr! Ni får inte backa undan och bli förskräckta för margarinmängden i kakan, ibland får man götta och unna sig det! ;)

Ingredienser:
100 g mald sötmandel
4 st malda bittermandlar
400 g smör (ha götta och unna sig i tanken nu!)
3 dl mjölk
4 ägg
4 dl socker
7 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Glasyr:
75 g smör
3 dl florsocker
2 msk kaffe
1 dl hackad mandel att strö över kakan
  
 Börja med att mala sötmandel och bittermandel

 
Smält smör och blanda ner mjölken

 Vispa ägg och socker poröst
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd sedan ner detta samt smörblandningen och mandel i äggsmeten
Grädda kakan på 175 grader i 30 minuter
Medans kakan svalnar kan du göra glasyren och den är bara att blanda ihop och kleta på :) 
Här är resultatet!
Här kan ni se hur saftig och mumsig den är!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar