tisdag 29 juli 2014

Biskvier

Hej igen!
Nu har jag haft en veckas semester i Grekland! Mkt gött på olika sätt! Vi klarade 45 graders värme, infekterade sår, svidande röd solbränna och personer som kan bete sig som om dom vore från  en annan planet! Tänk vad mkt man kan klara av.... bara för att det är semester, med den man älskar allra mest och för att man helt enkelt är på en annan plats låååååångt bort från det vanliga!
OCH nu till något helt annat! En kondisbit som finns nästan överallt och som känns mkt svensk samt mycket uppskattat! Nämligen........... Biskvin!
Jag har gjort två varianter på biskvier, passionbiskvi och nougatbiskvi,  jag har gjort dessa i olika former och utseenden bara för att ni ska få så mkt inspiration som bara ni kan!  Recepten jag delar med mig av nu är riktiga konditori recept, så skriv ner för dessa får ni inte tag på igen...eller så går ni bara in på min blogg och läser såklart..  ;)
 
Biskvibotten:
550g mandelmassa
1,3 dl äggvita
90g socker
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Kubba upp mandelmassan och lägg i en bunke tillsammans med socker.
3. Vispa tills det blivit en slät smet.
4. Tillsätt äggvitan lite i taget.
5. Färdig att spritsa! För "normalstora" biskvier så spritsar du en femkrona i storleken, jag föredrar lite mindre biskvier eftersom dom är så fruktansvärt mättsamma!
6. Grädda i ca 10-15 minuter, dom ska få liiiitteee mer färg än gyllenbrunt.


 
Smörkräm:
500g smör, INTE margarin...då får ni inte ens i närheten av samma resultat eller smak.
200g äggula
1 vaniljstång
180g socker
55g vatten
 
1. Koka upp socker, vaniljstång och vatten till 117 grader, detta tar ca 5-7 minuter.
2. Under tiden delar du smöret i mindre bitar och lägger äggula i en bunke redo med visp.
3. När sockerlagen uppnått sin temperatur häller du ner den i äggulan i tunn stråle.
4. Lägg i allt smör och låt det gå på medelhastighet tills smörkrämen blivit tjock och nästan ser skuren ut (låter jätte konstigt att den ska se skuren ut men den kommer bli fluffig)
5. Vispa smörkrämen på högsta hastighet i 8-10 minuter, Världens godaste smörkräm!!!!


 
Passionsbiskvi:
Det du gör är att smaksätta smörkrämen med passionspuré.

 
Passionpuré:
3st passionsfrukter
0,5 dl syltsocker
1. Skrapa ner passinsfrukterna i en gryta tillsammans med sockret.
2. Koka upp och sila bort fröna.
3. Låt svalna och blanda sedan ner i smörkrämen.


 
Nougatbiskvi:
Även här smaksätter du smörkrämen! Jag köpte vanlig baknougat och smälte i mikron. Tänk på att den inte får vara varm när du blandar den med smörkrämen.



Här har jag spritsat biskvibottnarna till "bananböjar". På konditorier spritsar man bananbiskvier, nougarbiskvier och tryffelbiskvier såhär!
Klassiska formen på biskvier!


Smörkräm som ska blandas med passionspuré... härlig gegga må jag säga!

Smörkräm blandad med nougaten!

Passionbiskvi! Vem säger att den bara ska ha mörk choklad?
En biskvi ska vara lite toppig i mitten, lättast att stryka upp en biskvi är med en sked tkr jag!

Såhär ser biskvin ut inuti!

Man kanske vill ha nötter på ena sidan?


Nu avancerar vi ännu mer! Här har jag streckat biskvin med vitchoklad, sedan har jag dragit med en kniv väldigt försiktigt, effektfullt!


Här har vi nougatbiskvin! Dessa godsaker som jag skrev förut spritsar man som en "bananböj", jag har rostade hasselnötter och vit choklad som garnering.


Den här har jag doppat till hälften med vardera choklad samt garnerat med rostade hasselnötter!

Jag har spritsat smörkrämen med en stjärntyll, bara för att visa att den inte alls behöver vara klassiskt slät.

Den här garnerade jag med hasselnötter på den vita chokladen istället för den mörka, ja även små detaljer ger stor effekt!


Här gjorde jag på samma sätt som på passionsbiskvin.



Och där har ni! två biskvier i alla möjliga varianter. Som sagt det är små detaljer som gör stor skillnad! Biskvier kan du variera i alla möjliga smaker, storlekar och utseenden!
 
Jordgubbsbiskvier:
Mosa färska jordgubbar eller puré och blanda ner i smörkrämen, doppa gärna i vit choklad.
 
Apelsinbiskvier:
Blanda ner färsk apelsinjuice i smörkrämen, doppa i mörk choklad.
 
Citronbiskvier:
Blanda ner färsk citronsaft i smörkrämen, doppa i hälften vit- och hälften mörk choklad.
 
Hallon:
Mosa ner färska hallon eller hallonpuré i smörkrämen, doppa i vit choklad och strecka med mörk choklad.
 
Ja ni ser! Bara fantasin kan sätta gränser för hur underbart goda och läckra biskvier ni kan göra i alla dess formen!  
 
Lycka till!
 
Love, P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar