måndag 9 januari 2012

Skipper bröd

Efter jul är det ju lite hysteri kring att gå ner julkilorna som smugit sig på, jag har väl hängt på lite och tänkte ge er ett recept på ett bröd som är riktigt riktigt nyttigt! Brödet är fullt av fibrer, nötter, frön och bra mjölsorter (de vill säga inget vetemjöl) :)

Till 2 limpor
Ugn: 175 grader
Ingredienser:
5 dl dinkelsikt
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross (vetekross går också bra)
1 dl vetegroddar
1 tsk havssalt
4 tsk bikarbonat
1 påse brödkryddor
1 L filmjölk
0,5 dl honung

Jag tillsatte även lite tranbär, torkade aprikoser som jag klippte sönder, linfrön och pumpakärnor.
 Blanda alla torra ingredienser samt frön, nötter eller torkad frukt.

 Häll i filmjölk och honung.....
 ............. och blanda ihop till en härlig röra!

 Fördela i 2 brödformar som du antingen kan klä med baklåtspapper eller så smörjar du formarna med smör och "bröar" med linfrön eller kanske pumpafrön? :)
Grädda i 1 tim och 30 min.

 Sååå! nu har magen något att arbeta med och detta brödet håller dig mätt och håller blodsockret på en jämn nivå. :)

Nu har jag dubbelmoral kanske? ....
Men detta kommer jag skriva om i nästan inlägg! ;)


/ P

1 kommentar:

  1. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH VA GOTT DE SER UT. DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR. TÄNK DEN MED EN LITEN BIT OST OCH SMÖR :)

    SvaraRadera