tisdag 8 november 2011

Matbröd med kross

Igår testade jag att baka ett nytt bröd (i alla fall för mig) och det blev jätte gott!, det är dessutom nyttigt :) Brödet heter matbröd med kross och här kommer receptet och hur man gör:

 Först kokar du 2 dl vetekross i 10 minuter.

Häll i vetekrossen i en köksassistent eller liknande tillsammans med 5 dl mjölk och 2,5 tsk salt. Kontrollera att det inte blir för varm för jästen som ska i. Blanda så att jästen löser sig i vätskan.

Häll i mjölet så att degen släpper från bunken. Jag använde mig av rågsikt och lite vetemjöl special. Arbeta degen i minst 8 minuter och detta är väldigt viktigt eftersom glutentrådar ska bildas för att du ska få en smidig deg som ger ett luftigt och fint bröd. Låt jäsa i 30 min. 

Nästa steg är att forma degen till 2 limpor som skall jäsa i 30 minuter. Här kan du sätta ugnen på 200 grader och ställa plåten nära eller på spisen så att extra värme tillförs så jäser brödet lite extra. Grädda brödet i 30 minuter.


Klart!

Ett jätte gott bröd som snart är uppätet här hemma........ typiskt...... men det är ju bra att det är uppskattat! ;) 

2 kommentarer:

  1. Ser super mumsigt ut :D ! Får se om mor kanske bakar det, för mamma & pappa har ju blivet sådanna hälsogurer nu xD :P

    SvaraRadera
  2. haha! ja det får ni göra! ni kan byta ut mjölet mot dinkelmjöl och proppa brödet med frön och frukt så blir det ännu nyttigare! ;)

    SvaraRadera