lördag 29 oktober 2011

Grundrecept

Att ha ett bra recept är nästan det viktigaste inom bakning. Du kan vara jätte duktig men om receptet är av sämre kvalitet så blir det oftast pannkaka av alltihop, men detta skall ikke hända! för nu lägger jag upp några av mina favoritrecept på grunder :)

Hög tårtbotten!

Visst kan det vara gött att gå till affären och köpa tårtbotten, men ibland kan det kännas både lyxigare och roligare att ha gjort sin egen tårtbotten. Det här receptet ger en hög och fin tårtbotten, ett måste! :)

Ingredienser:

5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

 Vispa ägg & socker riktigt poröst (fluffigt). Vänd sedan försiktigt i övriga ingredienser.


Häll upp smeten i en smord & bröad form som du klätt med en krage av bakplåtspapper (annars rinner det över) . Grädda i 175 grader i nedersta delen av ugnen i ca 40 min (det kan ta längre eller kortare tid beroende på vad du har för ugn) Gör gärna ett stickprov, om utan på kakan blir mörk så kan du lägga på en bakplåtspapper eller folie för att förhindra detta :)












Klart! Möööms..


Cupcake!
Cupcakes har blivit en succé världen över och det är svårt att motstå dessa söta små underverk. Här har ni mitt recept på dessa!

Ingredienser:
1 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
50 g smält smör
1 dl mjölk

Smält smöret. Vispa ägg & socker vitt och pösigt. Blanda i vaniljsocker & bakpulver. Blanda i resten av ingredienserna lite i taget så att smeten blir jämn och fin. Fyll sedan upp muffinsformarna till 2/3. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10- 15 min. 

Tips! Istället för att lägga muffinsformarna direkt på plåten så använder en muffinsplåt! då behåller dina muffins formen!



Lycka till! :)

Ps. Ni får gärna beställa olika bakverk av mig, här på bloggen finns inte så mycket bilder just nu, ni får gärna besöka min facebook där jag heter Pauline lindh,. Ni går in på mitt album i'm baking och där kan ni se fler bilder! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar