måndag 20 februari 2012

Vaniljhjärtan

Denna klassiker är så underbart god! Man vill bara ha mer, mer och MEER!
Jag har inte införskaffat mig riktigta hjärtformar av aluminium, jag hittade dock andra formar som funkade precis lika bra, "hjärta" fick då en snäckliknande form :)

ca 20 stycken

Mördeg:
200 g smör
3/4 dl socker
5 dl vetemjöl
1 äggula

Vaniljkräm:
3 dl grädde
2 äggulor
2 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång

 Mördeg: Nyp ihop en deg av smör, socker och mjöl. Arbeta därefter in äggulan och forma en smidig deg. Lägg degen i plast och låt vila i klen ca 1 tim.
Vaniljkräm:
Häll grädden, äggulor, socker och potatismjöl i en tjockbottnad kastrull, rör om. Skär vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i kastrullen samt lägg i vaniljstången. Sjud krämen under omrörning, den får inte koka! När krämen tjocknat dra av den från värmen och låt svalna.

 Kavla ut mördegen och tryck ut rundlar som är större en själva formen du använder, lägg i ca 2 tsk vaniljkräm.

 Tryck ut en lika stor rundel igen och lägg över som ett lock.

 Ta bort den överflödiga mördegen så du får jämna kanter. Grädda på 200 grader i 12- 15 minuter (jag gräddade i 12 minuter, tiden beror lite olika på hur effektiv din ugn är).

 Jag fick mördeg över så jag gjorde 2 stora kakor med! ;)

 Här är läckerbitarna!

 Här syns formen och dom blev helt lagom!

 Inuti en vaniljsnäcka.


Här är en av de stooora! ;)


Älskar verkligen denna klassiker!


/P

2 kommentarer:

  1. Jätte fina de var. Skall man smärta formarna innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :)
      Ja det ska du göra! Jag får skriva in detta i beskrivningen ;)
      Lycka till!

      Radera