onsdag 18 januari 2012

Chocolate Chip Whoppies


Då var de dags för dessa-->

Man kan säga att detta är små kakor som man lägger ihop två och två med fyllning emellan, väldigt roliga att göra måste jag säga och väldigt goooooda! ;)



Till 8-10 whoppies
Ingredienser:
1 stort ägg
1 3/4 dl socker
1 1/4 dl naturell yoghurt
1/4 dl mjölk
75 g smör
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk vaniljsocker
3/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk bakpulver
100 g mörk choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och hacka choklad.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Vispa ihop yoghurten och mjölken för hand och häll i äggsmeten i omgångar.
4. Tillsätt det smälta smöret och vispa igen.
5. Sikta ihop mjöl, vaniljsocker, bikarbonat och bakpulver. Tillsätt i blandningen i 2 omgångar. Vispa ordentligt så att allt blandas.
6. Vänd i chokladen och ställ in smeten i kylen ca 15- 20 min så att smeten stelnar något.
7. Ta fram 2 bakplåtar med bakplåtspapper. Skeda upp 8-10 rundlar  ( 3-5 i diameter) på varje plåt.
8. Grädda kakorna i 10-13 min eller tills dom fått en svagt gyllenbrun färg. Låt kakorna svalna på galler innan fyllningen bres på.

Jag hade chokaldfrostning i mina whoppies (man kan aldrig få för mycket choklad ;) ), men man kan lätt variera sin fyllning till vilken slags whoppies man väljer att göra. Den klassiska varianten som är "naturell" de vill säga en helt ljus whoppie, den går väldigt bra ihop med en cream cheese frosting, hallonfrosting eller kanske en lime och fläder frosting? Ja man kan variera hur mycket som helst! ;)




Jag ska även berätta om en ny beställning på tårta som ska vara tills på  måndag!.............. Jo en.......... biltårta!  Ska bli en riktigt utmaning må jag säga! ;)

fortsättning följer.......

/P

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅÅH PAULINE! ÅTERIGEN GÖR DU DET SÅ UNDERBART FÖR OSS BLOGG LÄSARE!! DOM SER JU UT SOM SMÅ HAMBURGARE PAULINE! / HA DET BRA TILLS VI HÖRS!

    SvaraRadera
  2. Taack Camilla, det värmer! :D
    Hoppas du prövar på dessa hemma nu! ;)

    /P

    SvaraRadera